Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Wiadomości - AP

76
-> Pepa Singer: Właśnie otrzymałem monografię Suwałk \"Suwałki. Miasto nad Czarną hańczą\", a więc dzięki za chęć pożyczenia. Zabieram się do lektury.
77
Jasne, kapitalizm w Polsce jest agresywny, a sytuacja na rynku pracy fatalna (tzn. praca jest, ale za grosze:( )
Wiesz, w szkołach (szczególnie podstawowych, a także w przedszkolach) jest spore zapotrzebowanie na nauczycieli muzyki - może warto się przekwalifikować?
78
-> tajna: no, chociażby wobec Romów. Ale ja miałem na myśli każdego człowieka, bo nie sądzę, że w Suwałkach są wyłącznie Twoje chodzące kopie:)  Na pewno większość przechodniów różni się od Ciebie.
Pa
79
-> spidy: bardzo dziękuję za link!!! Spróbuję napisać do Andrzeja Gaweckiego w sprawie kontaktu do Davida Sterna i Jedidiacha Ackermanna, a także możliwości zdobycia \"Księgi pamiątkowej suwalskiej gminy żydowskiej\". Jeszcze raz bardzo dziękuję;)
80
-> tajna: jasne, super jest myśleć, że wszyscy są tacy sami. Sądzę, że jednak jest zupełnie inaczej. Każdy człowiek jest inny - i dlatego tolerancja to nie przyjęcie, że nie ma różnic między ludźmi, lecz na uznaniu, że każdy człowiek jest inny i obdarzenie go szacunkiem.
A Calel Perechodnik to rzeczywiście bardzo tragiczna postać. No, i muszę przyznać, że Twoja wiedza jest bardzo wszechstronna, gratulacje.
81
OK. Dzięki za radę. Przypominam, że warsztat teatralny poprowadzi Awiszaj Hadari - współczesny reżyser teatralny, tłumacz i scenograf - z Izraela.

Ponadto, nie rozumiem dlaczego zaczął tu dominować wątek religijny?

Przypomnę, że równoważną część projektu będą stanowiły zajęcia \"teoretyczne\" (projekcie filmów i fotorafii, dyskusje) dotyczące Holocaustu, a więc pijawią się takie zagadnienia jak:
- getto, głód i czas w gettcie, trup, aryjska strona, masowa śmierć itp.
- pojawią się fragmenty dzienników zapisanych w gettcie lub wspomnień, np. Mery Berg,  Adama Czerniakowa, Michała Głowińskiego, Celela Perechodnika itp.
- pojawią się unikalne fotografie z gett, np.: zdjęcia oficjalne wykonane przez jednostki propagandowe oraz dokumentacja fotograficzna do raportu gen. Stroopa o likwidacji getta; zdjęcia oficjalne wykonane przez Żydów na zlecenie Judenratów w poszczególnych gettach; zdjęcia nieoficjalne wykonane przez żołnierzy niemieckich: Walter Genewein, Heinz Jost, dr Hans- Joachim Gerke, Joe Heydecker, Willy Georg.
- pojawią się filmy: \"Portrecista\" Ireneusza Dobrowolskiego, \"Miejsce urodzenia\" Pawła Łozińskiego, \"Korczak\" Andrzeja Wajdy, \"Shoah\" Claude Lanzmanna, \"921 dni getta\" Tomasza Pijanowskiego itp.
82
Zwierzęta / Re: UMIERALNIA DLA PSÓW!!!
19 Lip 2007, 10:47:22
-> nowy: dzięki.
83
Zwierzęta / Re: UMIERALNIA DLA PSÓW!!!
19 Lip 2007, 10:26:08
A gdzie dokładnie jest to schronisko?
84
Widzę, że z niewinnej informacji o maleńkim projekcie dotyczącym kultury żydowskiej wywiązała się poważna dyskusja filozoficzna:) - przepraszam.

-> tajna-polska: jeśli chodzi o rozumienie religi, to również polecam Eliadego i Webera. Ponadto zachęcam do lektury tekstów klasyków kulturalizmu polskiego, co może pomóc Ci w zrozumieniu mojej perspektywy, a więc np.: Korczaka, Abramowskiego, Brzozowskiego; natomiast z opracowań tego zagadnienia polecam prof. Andrzeja Mencwela \"Etos lewicy. Esej o narodzinach kulturalizmu polskiego\".

Paradoksalnie wydaje mi się, że Twój tak mocno podkreślany \"ateizm\" jest bardzo mocno podszyty wrażliwością religijną - skoro nie zgadzasz się ze mną, że religia jest rzeczywistością kultury, to rozumiem, że uważasz ją za sferę \"pozakulturową\", \"transcendentną\", \"pozaludzką\", którą nazywa się również \"boską\"?

Ale odpowiem na Twoje pytanie, dotyczące celu warsztatów teatralnych i muzycznych. Otóż warsztaty (zresztą cały projekt) mają przyczynić się do poznania wybranych aspektów kultury polskich Żydów, a poprzez poznanie kultury żydowskiej - do  poprawy relacji polsko-żydowskich (lub innnymi słowy: wyzbycia się stereotypowego myślenia o Żydach).

Podkreślę, że warsztat teatralny jest tu tylko metodą pracy.
Przyjąłem, że przełamywanie stereotypów, w szczególności stereotypów w relacjach polsko-żydowskich, jest przede wszystkim pracą intelektualną, gdyż jest to proces, który wiąże się ze zmianą stanu wiedzy o kulturze (w antropologicznym znaczeniu) danej grupy społecznej. Sądzę, że dopiero wtedy możliwe jest uczucie głębokiej empatii i zrozumienia.

W mojej opinii można poznawać kulturę danej społeczności na dwa sposoby: bezpośrednio - poprzez bezpośrednie spotkanie z zastaną kulturą lub pośrednio - poprzez studia nad oraturą, piśmiennictwem, sztuką, audiowizualnością itp.

Kiedy myślimy o kulturze polskich Żydów, mamy na myśli w szczególności kulturę, która została unicestwiona wraz z wymordowaniem na ziemiach polskich społeczności żydowskiej - proces odbudowy tej społeczności i jej kultury w Polsce współczesnej wciąż trwa i odbywa się w szczególności w dużych ośrodkach miejskich. Trudno więc byłoby jej bezpośrednio doświadczyć w Suwałkach.

Z kolei, kiedy myślimy o studiach nad kulturą polskich Żydów, myślimy o studiowaniu historycznych dokumentów - w odosobnieniu, indywidualnie.

Chciałbym, aby proces przełamywania stereotypów wiązał się tak z bezpośrednim, jak i pośrednim doświadczeniem kultury żydowskiej i jednocześnie nie ograniczał się do indywidualnych studiów.

W związku z powyższym postanowiłem połączyć zespołową pracę artystyczną, teatralną (gdyż w teatrze człowiek, zakorzeniony w polskiej kulturze, ma szansę \"przeżyć\" życie człowieka zakorzenionego w kulturze żydowskiej) z uzupełniającymi zajęciami teoretycznymi, dotyczącymi literackich i audiowizualnych świadectw Zagłady polskich Żydów.

Sądzę, że dopiero takie doświadczenie rzeczywiście może przyczynić się do tworzenia nowej jakości w relacjach polsko-żydowskich.

Przepraszam za tego długiego posta - to się wiecej nie powtórzy:)

-> Spidy & Pepa Singer: Całkowicie podzielam Wasze opinie. Dzięki.

Pa
85
-> tajna-polska: sorry za insynuację, że mnie sprowokowałeś - rzeczywiście to była tylko prośba:)
Oczywiście ja też liczę na interpretację \"Dybuka\" w kontekście Holocaustu - taki jest sens towarzyszących warsztatowi teatralnemu wykładów, dyskusji, projekcji filmów i fotografii, warsztatu muzycznego; co z kolei będzie zgodne - jeśli już ujawniamy swoje \"światopoglądy\" - z moją postawą, czyli tzw. kulturalizmem (religia w tym ujęciu jest pojmowana jako rzeczywistość kulturowa - dlatego warto ją poznawać).

-> Pepa Singer: Dzięki za chęć pomocy! Znalazłem w sieci (księgarnia Prus w Warszawie) tę monografię i właśnie zamówiłem - jeśli okaże się, że jednak jej nie ma, to będę pisał.

A o Adelsonie rzeczywiście pomyślę - chyba warto, aby młodzi ludzie z Suwałk się z nim spotkali. Niestety słyszałem, że niechętnie się z kimkolwiek spotyka(:
86
Bardzo dziękuję za podpowiedzi i odpowiedzi:) zabieram się do poszukiwań.

-> tajna-polska: \"Dybuk. Na pograniczu dwóch światów\" jest dramatem napisanym przez Szymona An-skiego (Salomon Zainwil Rapaport). Ponoć Szymon An-ski napisał \"Dybuka\" na podstawie opowieści pewnej karczmarki, którą spotkał podczas badan etnograficznych na Podolu i Wołyniu na pocz. XX w.

Sama historia jest banalna i nieco melodramatyczna. Otóż dwoje przyjaciół (Sender i Nisen), w latach swojej młodości, składa wzajemną obietnicę, że ich dzieci (oczywiście w przypadku kiedy jednen z nich będzie miał syna, a drugi córkę) zostaną małżeństwem. Wkrótce drogi obu przyjaciół się rozchodzą. Sender zostaje bogaczem, ojcem przepięknej córki - Lei, dla której szuka równie bogatego męża; i oczywiście zapomina o złożonej obietnicy.

Pewnego dnia na dworze reb Sendera zjawia się młodzieniec, chasyd, mistyk i kabalista - Chonen. Lea i Chonen zakochują się, lecz ojciec - wbrew zakochanym - podpisuje kontrakt małżeński z bogatm zięciem. Chonen nagle i w tajemniczy sposób umiera, a jego dusza wstępuje w cialo Lei (dusza człowieka wstępująca w ciało innego człowieka to właśnie dybuk).

Zrozpaczony Sender prosi o pomoc Rabina, który próbuje wypędzić dybuka z ciała opętanej dziewczyny. Rabin zmusza Sendera do przypomnienia dawnej obietnicy, skruchy i odmówienia kadisz za duszę zmarłego. Mimo wszystko dybuk pozostaje w ciele Lei, a po jej śmierci milość przenosi się w wymiar wieczności:)
Uff...

Oczywiście wszystko jest osadzone w tradycyjnej kulturze żydowskiej, w szczególności w chasydyzmie - dlatego ten dramat często jest interpretowany w kontekście miłości do tzw. szechiny (czyli emanacji boskiej w świecie ludzkim, nawet w grzechu).

Ja wolę interpretować \"Dybuka\" inaczej - jako głos wymordowanego narodu zydowskieo, jako wyrzut sumienia, jako obowiązek pomięci o społeczności żydowskiej. Mam nadzieję, że podczas projektu ten aspekt zostanie zostanie wyzyskany, szczególnie podczas dyskusji towarzyszących warsztatowi tatralnemu, na które serdecznie zapraszam.

A o dokładnych datach i godzinach takich konwersacji połączonych z kawą, herbatą, ciastkiem projekcją filmów i fotorafii będę informował na bierząco.

sorry za długą odpowiedź, ale t.-p. mnie sprowokował.
87
A tak na marginesie: może ktoś zna jakieś publikacje lub www, z których można by się czegoś dowiedzieć o przedwojennych żydowskich Suwałkach? Np. gdzie była szkoła żydowska, synagoga, mykwa etc.?
Będę wdzięczny za wskazówki.

No i dzięki za przychylne przyjęcie tematu na forum. Podczas przygotowań projektu, m.in. w trakcie rozmów z tzw. partnerami, ostrzegano mnie, że temat stosunków polsko-żydowskich może okazać się w Suwałkach niebezpieczny:o

Mam nadzieję, że tak nie będzie.
88
Pewnie się nie przyłączą, zgadzam się.  Ale może przynajmniej temat relacji polsko-żydowskich pojawi się w Suwałkach na szerszym forum. Zresztą już się pojawił - na niniejszym forum:)
Pa
89
No, to zapraszam na sobotni filmik, start o 19:)
90
Wszystkich zainteresowanych kulturą żydowską zapraszam do udziału w teatralno-muzyczno-medialnym projekcie pt. "Razem i osobno. Kultura żydowska w działaniu".
Projekt odbędzie się w dniach 4 – 19 sierpnia 2007 w Suwałkach.

Główną część projektu stanowić będzie 2-tygodniowy warsztat teatralny oparty o tradycyjny dramat żydowski pt. "Dybuk" Szymona An-skiego. Dodatkowo, jako jego uzupełnienie, proponujemy zajęcia dotyczące literackich i audiowizualnych świadectw Holocaustu.

Warsztat teatralny poprowadzi Awiszaj Hadari - współczesny izraelski twórca teatru, malarz i scenarzysta, a także tłumacz literatury hebrajskiej na język polski.

Oprócz warsztatów odbędą się otwarte spotkania (wykłady oraz projekcje filmów) poświęcone Zagładzie polskich Żydów. Wykłady poprowadzą zaproszeni eksperci - Marta Pietrzykowska (Instytut Filozofii i Socjologii PAN), Iwona Kurz (Instytut Kultury Polskiej UW) oraz Tomasz Łysak (Instytut Historyczny UW). Natomiast filmy, które planujemy pokazać, to: "Jeszcze tylko ten las" Jana Łomnickiego, "Korczak" Andrzeja Wajdy, "Portrecista" Ireneusza Dobrowolskiego.

Ponadto, odbędzie się jednodniowy wyjazd do Wilna (przed wojną ważne centrum kultury żydowskiej w Europie środkowej).

Gdzie i kiedy?
Warsztat będzie odbywał się w ROKiS oraz Młodzieżowym Domu Kultury od poniedziałku do piątku po około 4 godz. (dokładne godziny ustalimy wspólnie na pierwszym spotkaniu 4 sierpnia).

Wykłady i projekcie filmów (4, 10, 18 sierpnia) w ROKiS w godz. 19.00 - 21.00.

Pierwsze spotkanie - organizacyjne - odbędzie się 4 sierpnia (sobota) w ROKiS w godz. 10.00 - 11.00.

Jeśli chcesz uczestniczyć w projekcie
„Razem i osobno. Kultura żydowska w działaniu”
potwierdź swój udział
do dnia 1 sierpnia.

SMS pod nr 694 523 244
e-mail: kontakt@fundacjamiasto.org
tel.: 694 523 244

Jeśli nie możesz wysłać potwierdzenia
zapraszam na pierwsze spotkanie
4 sierpnia (sobota), godz. 10-11
ROKiS w Suwałkach

Więcej informacji:
www.fundacjamiasto.org
www.thetownfoundation.blogspot.com